Tuesday, December 28, 2010

ISO speed.

ok. masih lagi dalam learning mode. =)

kali ini aku akan bercerita mengenai ISO speed. elemen ketiga yang penting dalam photography. tak banyak info sangat yang aku dapat mengenai ISO speed ni. tapi aku akan kongsi apa yang aku tahu je ok.

pernah tak pakai kamera dulu2? yang ada filem suma tu. kamera dulu2 pakai filem. and pada kamera yang berfilem tu. ada satu feature iaitu film speed. berbanding dengan kamera sekarang. mana ada nak pakai filem dah. haha. suma dah di'digitalized'kan. so ISO speed ini menggantikan film speed di mana ISO ini adalah sensor di dalam komponen sesebuah kamera.

ok. ISO speed ini mewakili the sensitivity of light. lagi tinggi nilai ISO lagi sensitive lah kamera tu terhadap light. dan sebaliknya. maknanya. kalaulah di tempat yang gelap contohnya dalam bilik yang tk berlampu tapi ada tingkap. suitable ISO speed maybe dlam 800 ke 1600. kalau di tempat yang cerah contohnya di taman permainan atau outdoor place yang mana dilimpahi dengan cahaya matahari yang cerah. suitable ISO speed adalah 100-200.

lagi gelap sesuatu tempat. sensitivity of light kamera tu perlulah tinggi. dan juga sebaliknya. ISO speed kalau lah nak dianalogikan. seperti retina pada biji mata kita. semua belajar bio kan? haha. paham sendiri. =p

ok. side effect ISO speed. semakin tinggi ISO speed ni actually semakin tak bagus. kalau boleh. semakin rendah ISO speed value ni semakin bagus. ini sebab. semakin tinggi nilai ISO speed semakin banyak noise yang akn diintroducekan ke dalam gambar. tahu noise? dia macam bintik2 berkaler2. haha.

credit to gimp
ok. seperti contoh kat atas ni. yang atas tu adalah gambar yang perfect. n di bawah adalah yang yang bernoise. (noise dalam gambar ni teruk sangat. selalu takdela sampai macam tu. sikit2 je daripada tu.)

paham? ok. tu yang akan jadik kalau ISO speed terlalu tinggi. apa akan jadi kalau ISO speed terlalu rendah? kelebihan ISO speed rendah ni adalah colour. colour akan menjadi lebih terang daripada apa yang aku paham.

untuk memanipulasikan ISO speed ni semasa menangkap gambar, perlulah ambil tahu amount cahaya di sekeliling. atau kalau nak senang. set je kepada AUTO. haha. tapi kalau nak lebih bebas atau lebih kreatif. manualkan lah ISO speed dan suka hatilah nak tangkap macam mana pun.

sampai sini saja ok. ketiga-tiga elemen penting aku dah huraikan. so. lepas ni. banyak2kan shoot ok. =)

1 comment:

zaki shukor said...

biasanya aku fixed kan je iso. letak 200. cuma main2 dengan shutterspeed dan aperture je. :)